SFO Pitten - Hvem er vi

SFO Pitten er Thyborøn skoles fritidstilbud til børn i 0. - 4. klasse. Vi har egne lokaler, som ligger i direkte tilknytning til skolen og har god plads både inde og ude.

edarbejde i SFO Pitten:

StineLeneChristinaEjla
Stine Z. MøllerLene N. LilleøreChristina NørfjandEjla Hansen
SFO lederPædagogPædagogPædagog-medhjælper

Billede manglerRikke Lyng Schmidt     Billede manglerBillede mangler
Hanne BjergRikke Lyng SchmidtMathilde AndersenKamma Refstrup
PædagogPædagogPædagogmedhjælperPædagog-medhjælper

Billede mangler

Mikkel Dambak
Vikar

Hverdagen i Pitten:

I Pitten lægger vi stor vægt på, at det er børnenes frie tid. Der skal være god plads til børnenes selv-initierede aktiviteter og den frie leg. Her kan børnene i samspil med hinanden udvikle sociale og personlige kompetencer som fx. empati, at kunne lytte, samarbejde, blive bevidst om egne grænser, løse konflikter og forstå og acceptere hinandens forskelligheder.

Pitten har også  hver dag forskellige tilbud om aktiviteter. Aktiviteterne planlægges med udgangspunkt i, at de skal udfordre børnene på mange forskellige niveauer både fysisk, psykisk og socialt.

Eksempler på aktiviteter:

• Kreative sysler
  • Træværksted
  • Aktiviteter i gymnastiksalen
  • Ture til Jyllandsakvariet og Kystcentret
  • Dramauger
  • Madlavning
  • Bål
  • Grønne sysler i vores lille gårdhave

I Pitten lægger vi vægt på, at børnene selv skal lære at vælge til og fra, og vores voksenorganiserede aktiviteter er derfor stort set alle frivillige - medmindre et barn har bug for noget andet. Vi holder løbende små møder med de store børn, der kan komme med ønsker til aktiviteter. Mange ideer til aktiviteter opstår som ofte også ved, at der startes op med en voksenbestemt aktivitet, som børnene derefter langsomt er med til at videreudvikle på.

Traditioner:

I Pitten har vi flere traditioner vi hvert år vender tilbage til og som børnene ser frem til.

Vi har blandt andet:

• Diskofest
  • Fastelavnfest
  • Kræmmermarked
  • Sommerfest med forældre og søskende
  • Overnatning for de ældste

Overgange:

Arbejdet med gode overgange er vigtigt, og vi har derfor et tæt samarbejde med både Thyborøn Børnecenter og indskolingen. I forhold til Børnecentret kører vi hele året rundt samarbejdsforløb mellem nuværende børnehaveklasse og kommende skolebørn, og de besøger løbende Pitten. Når børnene er startet i skole, besøger Pitten ligeledes Børnecentret, så der er også fokus på feedback-kulturen. Alle ansatte i Pitten har undervisning i indskolingens klasser og et tæt samarbejde med lærerne omkring børnenes læring og trivsel.

Elevplaner:

Alle børn i Pitten evaluerer mindst en gang årligt deres egen trivsel og udbuddet af aktiviteter i Pitten i Meebook, og der skrives kort elevplan på hver enkelt.