Praksisfaglighed

I Thyborøn har vi erhvervslivet tæt på. Erhvervslivet VIL skolen, da de ved, at eleverne i skolen er deres fremtid.
Fra 2018-2020 deltog en lærer og skolens leder i et udviklingsprojekt i samarbejde med STUK (Styrelsen for undervisning og kvalitet)
Udviklingsprojektet var målrettet folkeskoler og erhvervsskoler, der allerede var i gang med arbejdet omkring praksisfaglighed. Folkeskoler
og erhvervsskoler blev opfordret til at deltage i projektet sammen, og Thyborøn skole deltog sammen med EUC Nordvest - Fiskeriskolen.
I projektet fik de deltagende lærere og ledere øget kompetence i at udvikle og afprøve de praksisfaglige elementer i undervisningen og fagene, herunder hvordan de enkelte lærere kan vurdere elevens kompetencer inden for det praksisfaglige felt. Arbejdet bestod af løbende møder i arbejdsgrupper, hvor vi som eneste skole i Lemvig Kommune deltog, sammen med en del skoler og erhvervsskoler fra Skive.

På Thyborøn skole har vi siden 2020 udviklet på ideen praksisfaglighed i 7.-9. kl., og der udvikles fortsat.

Helt konkret går det ud på, at eleverne i 7.-9. kl. to dage i efteråret og to dage i foråret deltager i et praksisfagligt forløb, hvor der arbejdes med "hands on" samt engineering. Udskolingslærerne er parvis blevet ansvarlig for at udvikle et undervisningsforløb sammen med en lokal virksomhed, og i nogle tilfælde også i samarbejde med Fiskeriskolen.

Eleverne må eks. ikke svejse i virksomhederne pga. sikkerhed, men det må de gerne på Fiskeriskolen. På den måde supplerer vi alle hinanden i projektet - Folkeskole, erhvervsliv og erhvervsskole.

Se vedhæftede for konkrete tiltag.